Fa qualque temps, escriguèri un article sus un de las principalas del roman Òc, Alienòr d’Aquitània, femna sens cap de dobte excepcionala, e una icòna non solament per las femnas de l’Edat Mejana, mas tanben de totes los tempses.
Mas, per comprene aquela femna extraordinària, cal comprene Occitània. Una societat que volguèt èsser liura e que son esséncia penetrèt dintre Alienòr, fargant en ela un caractèr rebèl despuèi sa mai tendra enfança, e, coma bona occitana, servèt aquel esperit liure fins al darrièr jorn de sa vida.
Benlèu vos demandatz en nombre çò qu’es Occitània. E ben, vos dirai que son istòria s’ensenha pas dins los libres escolars. Bensai perque Occitània existís pas, coma unitat politica. D’efièch, uèi lo jorn fa partida de França (“Midi” francés), d’Espanha (Val d’Aran, en Catalonha) e d’Itàlia (qualques valadas alpencas de Piemont), ansin coma lo Principat de Mónegue.
Mas i aguèt un temps ont Occitània foguèt pionièra de l’art e de la cultura. Dins sos scriptoriums se traduguèt los tèxtes classics, e dins la societat civila, proliferavan l’art, la literatura e la musica. Tolerants amb las autras ideologias, acceptèron dins lor societat de nòvas manièras de comprene la Fe, que faguèron tremolar las fondamentas de Roma. La Glèisa, de paur de pèrdre son influéncia, se botèt a panicar e desencadenèt la crosada albigesa sus aquelas tèrras.
Totun, Occitània, de mentalitat dobèrta e toleranta, en luòga de s’espaurir, tenguèt tèsta a Roma. Permetèt pas que, per aver una autra idèa sus la religion, aquelas gents deguèsson meritar la mòrt. Per aquel motiu defendèt los “bons òmes”, çò es los pacifics catars, refusant de los liurar per que foguèsson jutjats per los tribunas eclesiatics. E mai se per aquò anava pagar un prètz fòrça naut. Sas tèrras triguèran pas a èsser devastadas e sas ciutats màgers cremadas, amb lo masèl de la màger part de sa populacion, sens distincion de sèxe, d’edat ni de religion.
Una societat nòbla d’esperit e avançada per son temps, amb las idèas claras e un caractèr rebèl que los caracterizava. Jamai non volguèron pèrdre lors signes d’identitat, e defendèron lor manièra d’èsser e de pensar amb una ferma volontat, que se met encara en evidéncia uèi, quand 800 ans après lo començament de son ocupacion, Occitània, sens unitat politica, e malgrat totas las dificultats, contunha de parlar la lenga d’òc. Una bèla lenga, eiretada dels ancessors trobadors, que permet de manténer viu lo baticòr d’Occitània.
Aquò es benlèu un dels mai polits exemples de resisténcia pacifica, dins lo Mond bellicós del sègle XXI.
Griselda Lozano
Aqueste article es adaptat del sit del roman Òc que fa de promocion d’Occitània pel public ispanofòn.
Mas, per comprene aquela femna extraordinària, cal comprene Occitània. Una societat que volguèt èsser liura e que son esséncia penetrèt dintre Alienòr, fargant en ela un caractèr rebèl despuèi sa mai tendra enfança, e, coma bona occitana, servèt aquel esperit liure fins al darrièr jorn de sa vida.
Benlèu vos demandatz en nombre çò qu’es Occitània. E ben, vos dirai que son istòria s’ensenha pas dins los libres escolars. Bensai perque Occitània existís pas, coma unitat politica. D’efièch, uèi lo jorn fa partida de França (“Midi” francés), d’Espanha (Val d’Aran, en Catalonha) e d’Itàlia (qualques valadas alpencas de Piemont), ansin coma lo Principat de Mónegue.
Mas i aguèt un temps ont Occitània foguèt pionièra de l’art e de la cultura. Dins sos scriptoriums se traduguèt los tèxtes classics, e dins la societat civila, proliferavan l’art, la literatura e la musica. Tolerants amb las autras ideologias, acceptèron dins lor societat de nòvas manièras de comprene la Fe, que faguèron tremolar las fondamentas de Roma. La Glèisa, de paur de pèrdre son influéncia, se botèt a panicar e desencadenèt la crosada albigesa sus aquelas tèrras.
Totun, Occitània, de mentalitat dobèrta e toleranta, en luòga de s’espaurir, tenguèt tèsta a Roma. Permetèt pas que, per aver una autra idèa sus la religion, aquelas gents deguèsson meritar la mòrt. Per aquel motiu defendèt los “bons òmes”, çò es los pacifics catars, refusant de los liurar per que foguèsson jutjats per los tribunas eclesiatics. E mai se per aquò anava pagar un prètz fòrça naut. Sas tèrras triguèran pas a èsser devastadas e sas ciutats màgers cremadas, amb lo masèl de la màger part de sa populacion, sens distincion de sèxe, d’edat ni de religion.
Una societat nòbla d’esperit e avançada per son temps, amb las idèas claras e un caractèr rebèl que los caracterizava. Jamai non volguèron pèrdre lors signes d’identitat, e defendèron lor manièra d’èsser e de pensar amb una ferma volontat, que se met encara en evidéncia uèi, quand 800 ans après lo començament de son ocupacion, Occitània, sens unitat politica, e malgrat totas las dificultats, contunha de parlar la lenga d’òc. Una bèla lenga, eiretada dels ancessors trobadors, que permet de manténer viu lo baticòr d’Occitània.
Aquò es benlèu un dels mai polits exemples de resisténcia pacifica, dins lo Mond bellicós del sègle XXI.
Griselda Lozano
Aqueste article es adaptat del sit del roman Òc que fa de promocion d’Occitània pel public ispanofòn.
Jornalet es possible gràcias al sosten economic e jornalistic dels legeires e benevòls. Se lo podètz sosténer en venent sòci dels Amics del Jornalet o de l'Associacion ADÒC, o tot simplament en fasent un don, atal contribuiretz a far un mèdia mai independent e de melhora qualitat.
Sóc Català, i em sento agermanat amb el poble Occità, per molts motius, però com ens van separar, i com ho feren, i perquè ho feren, m'encén, sempre m'ha encès.
Per això estic orgullós de pertànyer a aquestes dues nacions, i també orgullós de la nostre lluita.
Mai renunciarem a res.
Visca la Terra...Lliure!
L'Ernest, "El Tàrrega".
Resistencia ? Quina resistencia ?
Li a la resistencia contra la crosada, mai foguèt pas pacifica.
Beròi aumenatge, soi vergonhós de non pas aver pres lo temps de léger lo vòste libe... e Òc.
Cresi que havem de pensar mai practicament e pas tant poeticament, cal pas ser massoquistas. Haver una recuperació de la nostra identitat, aconseguir una tv en occitan pel terrestre, fotre lo centralisme salvatge imperant auei a frança. Recordar que tueren a l'imperialista Simon de Monfort. Acò es mai polit. Que cridam encara " Viva Tolosa ciutat gloriosa e poderosa !",e que los odiam profundament als enemics del nostre poble.
Plan polit tèxt
Vòstre comentari es a mand d’èsser validat. Per terminar lo procès de validacion, vos cal encara clicar sul ligam qu’anatz recebre per e-mail a l’adreiça qu’avètz indicada.
Escriu un comentari sus aqueste article
Senhala aqueste comentari