Opinion
Sociologia de la bodega
Sabi plan, ne soi conscient, que publicar un tèxte sus un instrument tradicionau occitan dens lo Jornalet on i a legedors que’n saben solide mès que non pas jo, es s’expausar a un dangèr deus bèths, mes cau víver dangerosament. Tot comentari e cada precision son los planvenguts.
La bodega es un instrument tipicament lengadocian, cau díser quitament originari de la Montanha Negra e deu Lauragués. Hèr partida de la grana familha de las sonsanhas. De sonsanhas ne trobatz de pertot, mes la mès “mediatizada” es sense de dobte l’escocesa. Ne trobaratz en Euròpa tota, en Romania (cimpoi), en Polonha (dudy), en Turquia (tulum), en Italia (zampogna), Catalonha (sac degemecs) e dinc au Marròc (ghiata) e Tunisia (mezoued). Mes la nòsta es la mès grana de totas! Sa saca pòt conténguer entre 40 e 60 litres d’aire. E tiò, cau bohar!
Hèita d’una pèth de craba sancèra revirada (los peus son a l’endehens ende conservar l’umiditat) que’u balha son dusau nom de “craba”, la bodega es equipada d’un tudèth dens lo quau se boha (lo bufet), d’un graile dambe espiula suu quau se jòga la melodia, e sustot d’una longa bonda que hè retrenir la nòta Fa. Lo repertòri de l’instrument es doncas màgerment dens la tonalitat de Fa o de Si bemòl.
Las autas sonsanhas occitanas son la celèbra cabreta d’Auvèrnha e la boha de Gasconha.
Generalament, lo bodegaire èra emplegat ende las seradas hestivas e musicalas. Fòrça sollicitat, le calèva una bona santat ende poder assegurar totas las demandas deu parçan. Una legenda (mes benlèu èra la vertat) ditz que los bodegaires èran pagats en vin, una serada estant gratificada de l’empleada de la mitat de la saca, çò qu’es pro juste, pr’amor que mès la saca es grana, mès cau bohar e doncas es mès lo musicaire es cansat.
De tot biaish, los bodegaires èran monde joens, pr’amor que se n’anar jogar cada dimenjada convenguèva pas tròp a la vida d’un òme maridat que la hemna se guardava a casa. La reputacion deus bodegaires èra donca pas forçadament la milhora, e lo nom d’aqueste musicaire èra sovent ligat a l’imatge d’un bandarro meslèu hemnassèr.
Çò qu’es pas una legenda, es que los bodegaires, au moment de la Purmèra Guèrra Mondiala en 1914 estón totis mobilizats e que paguèn a sarròts de lor vida aquesta grana canhasseria. La generacion de bodegaires se’n trobèc decimada e l’instrument comencèc de càder dens lo desbromb.
Cau hornir totun l’apareishuda d’autes instruments qu’agradèn lèu au public e l’evolucion de las mòdas.
Estoc pas qu’au moment de las annadas 70 qu’un punhat d’apassionats comencèn de tornar reviscolar la paubra bodega deishada. Tornèn trobar instruments abandonats dens granhèrs de bòrdas, tornèn trobar uns rares enregistraments e sustot s’ataquèn a un tribalh beròi de collectatge au prèp de personas que, dròlles, avèvan ausit dirèctament las bodegas tutar.
Es atau que, chic a chic, l’instrument tornèc trobar sa plaça. La fabricacion que’s revitèc e grops de musica tradicionala (e pas sonque) an includit la bodega dens lor formacion. Un hestenau cada estiu que s’apèra “Camins de Crabas” e que’s debana a Castras es dedicat a l’instrument. Se pòt trobar dics sarrats de bodega e quitament un film documentari. Ara, una estimada a la gròssa e benlèu optimista balha uns 200 bodegaires actius.
Quitament s’es exagerat, cau díser que la renavida d’aqueste instrument hè plasèr. Lo fènix de las sansonhas que coneish sa prima navèra a sense de dobte encara un plan beròi avenidor.
La bodega es un instrument tipicament lengadocian, cau díser quitament originari de la Montanha Negra e deu Lauragués. Hèr partida de la grana familha de las sonsanhas. De sonsanhas ne trobatz de pertot, mes la mès “mediatizada” es sense de dobte l’escocesa. Ne trobaratz en Euròpa tota, en Romania (cimpoi), en Polonha (dudy), en Turquia (tulum), en Italia (zampogna), Catalonha (sac degemecs) e dinc au Marròc (ghiata) e Tunisia (mezoued). Mes la nòsta es la mès grana de totas! Sa saca pòt conténguer entre 40 e 60 litres d’aire. E tiò, cau bohar!
Hèita d’una pèth de craba sancèra revirada (los peus son a l’endehens ende conservar l’umiditat) que’u balha son dusau nom de “craba”, la bodega es equipada d’un tudèth dens lo quau se boha (lo bufet), d’un graile dambe espiula suu quau se jòga la melodia, e sustot d’una longa bonda que hè retrenir la nòta Fa. Lo repertòri de l’instrument es doncas màgerment dens la tonalitat de Fa o de Si bemòl.
Las autas sonsanhas occitanas son la celèbra cabreta d’Auvèrnha e la boha de Gasconha.
Generalament, lo bodegaire èra emplegat ende las seradas hestivas e musicalas. Fòrça sollicitat, le calèva una bona santat ende poder assegurar totas las demandas deu parçan. Una legenda (mes benlèu èra la vertat) ditz que los bodegaires èran pagats en vin, una serada estant gratificada de l’empleada de la mitat de la saca, çò qu’es pro juste, pr’amor que mès la saca es grana, mès cau bohar e doncas es mès lo musicaire es cansat.
De tot biaish, los bodegaires èran monde joens, pr’amor que se n’anar jogar cada dimenjada convenguèva pas tròp a la vida d’un òme maridat que la hemna se guardava a casa. La reputacion deus bodegaires èra donca pas forçadament la milhora, e lo nom d’aqueste musicaire èra sovent ligat a l’imatge d’un bandarro meslèu hemnassèr.
Çò qu’es pas una legenda, es que los bodegaires, au moment de la Purmèra Guèrra Mondiala en 1914 estón totis mobilizats e que paguèn a sarròts de lor vida aquesta grana canhasseria. La generacion de bodegaires se’n trobèc decimada e l’instrument comencèc de càder dens lo desbromb.
Cau hornir totun l’apareishuda d’autes instruments qu’agradèn lèu au public e l’evolucion de las mòdas.
Estoc pas qu’au moment de las annadas 70 qu’un punhat d’apassionats comencèn de tornar reviscolar la paubra bodega deishada. Tornèn trobar instruments abandonats dens granhèrs de bòrdas, tornèn trobar uns rares enregistraments e sustot s’ataquèn a un tribalh beròi de collectatge au prèp de personas que, dròlles, avèvan ausit dirèctament las bodegas tutar.
Es atau que, chic a chic, l’instrument tornèc trobar sa plaça. La fabricacion que’s revitèc e grops de musica tradicionala (e pas sonque) an includit la bodega dens lor formacion. Un hestenau cada estiu que s’apèra “Camins de Crabas” e que’s debana a Castras es dedicat a l’instrument. Se pòt trobar dics sarrats de bodega e quitament un film documentari. Ara, una estimada a la gròssa e benlèu optimista balha uns 200 bodegaires actius.
Quitament s’es exagerat, cau díser que la renavida d’aqueste instrument hè plasèr. Lo fènix de las sansonhas que coneish sa prima navèra a sense de dobte encara un plan beròi avenidor.
Jornalet es possible gràcias al sosten economic e jornalistic dels legeires e benevòls. Se lo podètz sosténer en venent sòci dels Amics del Jornalet o de l'Associacion ADÒC, o tot simplament en fasent un don, atal contribuiretz a far un mèdia mai independent e de melhora qualitat.
#8 Adieu! Te grandmercegi per las explicas. Qu'es fòrça interessant tot aquò e nos caldrá convidar un jorn la Sòfia a far una charradissa ara que ven sovent a Malhòrca mercés al projècte Arc Nòrd Mediterranèa amb los amics Xeremiers de Sóller.
Me caldra crompar un jorn tot aquel material interessant, alavetz!
Per Didac, adiu amic,
Peu moment cap d'enregistrament de bodegaire ancian n'estoc pas arretrobat. Sòfia Jacques Serano a cercat (e pensi cerca tostemps) un enregristrament qu'auré estat hèit per Radiò Tolosa. Lo mei ancian jogaire enregistrat qu'ei Charles Alexandre. Qu'èra un breton qu'aprenguèc la bodega au près deus ancians desn las annadas 60, mès qu'èra jà un naveth aprentissatge e non pas la continuitat de la transmission. Qu'i a totun un pialòt de testimòmis e d'imtiacions cantadas deu jòc de bodega. Peu monde interessat que'vs acconselhi lo DVD doble "Bodega buf de vida, Vent Terral 2010" e lo CD doble "Bodega en viatge, 2016" de Sòfia Jacques-Serano. Qu'i a tanbenl'antologiade referencia "Bodega, bodegaires, 2004. Un CD triple dad un liberet fòrça complet. Aquèra antologia foguèc dirigiga per Luc Charles Alexandre, musicològue e universitari. Aqueth CD avoc lo prème Charles Cros. Qu'avoi lo plaser dab Joan-Miquèu de particiapr a aquèras tres aventuras musicaus.
Adiu Joan-Marc,
Òsca peu ton article !!!
Ua precision de detalh : la peth qu'ei revirada a l'envèrs per ua rason d'estanqueïtat. La peth qu'ei estanca de l'exterior cap a l'interior e porosa dens l'aute sens : que deisha passar la susor. Sembla que los cans qui non sudon pas aurén ua peth estanca dens los dus sens (s'i a qu'ac saben, la responsa m'interessa). Es qu'ei per aquera rason que sacas de las "veuzes" (boha de Vendée) èran hèitas en peth de cans ?
#5 Sabi qu'i a un disc sus l'istòria de la bodèga e pensi qu'i a dessùs enregistraments ancians, mes soi pas segur, l'èi pas a casa mes l'èi ausit un còp. Me vau entresenhar.
Adieu, Joan-Marc, mercés per aquel article, plan interessant.
Ieu soi un pauc xeremier (jògui las xeremies o "sac de gemecs" de Malhòrca), un instrument que a diferéncia del sac de gemecs, l'avèm pas perdut jamai. Es pr'aquò que sabèm coma lo jogavan los ancians, e avèm pas perdut la manièra de lo jogar; l'esséncia tradicionala.
Ieu cresiá que la bodega es un instrument que se perguèt completament e i aviá pas d'enregistraments per saupre cossí se jogava ancianament. Aqueles enregistraments que dises, se pòdon escotar enluòc?
Mercés!
Vòstre comentari es a mand d’èsser validat. Per terminar lo procès de validacion, vos cal encara clicar sul ligam qu’anatz recebre per e-mail a l’adreiça qu’avètz indicada.
Escriu un comentari sus aqueste article
Senhala aqueste comentari