Opinion
Per un confederalisme democratic occitan
S'acaba lèu-lèu l'an 2018, e coma sovent dins nòstra concepcion ciclica del temps, ven amb la fin de l'an lo temps dels bilances. Fa qualques jorns, un escrivan occitan que dirai pas son nom, perque o faguèt dins un quadre privat, en seguida d'un malentendut coma se passa sovent suls rets socials, interpretèt un comentari mieu coma una mòstra de mon nacionalisme occitan, e m'enebiguèt formalament de far la mendre propaganda "nacionalista" sus sa pagina. Puèi parlèrem mai tranquillament, e lo dialòg seren avaliguèt l'incompreneson. Blosa anecdòta, en se fòrça pauc significativa, mas que me faguèt chifrar sus mon bilanç politic.
Fa d'annadas que las circonstàncias de ma vida personala m'an empench a m'engatjar per la libertat dels pòbles. Doni mon supòrt a la libertat de Corsega e de Catalonha, en particular, non solament pr'amor de las relacions especialas que teni amb aqueles territòris, mas tanben perque constati en aqueles dos pòbles una volontat de liberacion nacionala. Rèsti pas regularament en Corsega ni en Catalonha, mas se i a fòrça còrses e encara mai de catalans que se vòlon liberar dels quadres estatals ont se senton pas respectats, perqué los sostendriái pas? Filh de pènegre, soi conscient de las luchas dolorosas entre los pòbles, e del pes despietadós dels imperialismes que menèt dos rèireoncles mieus a luchar per l'independéncia d'Algèria mentre que la rèsta de la familha preniá lo camin de l'exilh.
Longtemps, totun, me considerèri pas occitan, e, tot comptat e rebatut, sabiái pas quitament res d'Occitània ni de sa lenga ni de sa cultura. En comprenent tot çò que l'estat francés e la consequenta alienacion familiala m'avián escondut e dissimulat, volguèri ragantar lo temps perdut. Alavetz, calquèri sus Occitània las luchas còrsas e catalanas, persuadit que lo pòble occitan se desvelhèra en pauc de temps a la plena consciéncia de se. Mas se pòt desvelhar un pòble se las circonstàncias istoricas, sociologicas e politicas o vòlon pas?
16 ans après, devi constatar que pas grand causa a cambiat. Una region "Occitània" qu'es en partida catalana, e que fa pas res d'important per la cultura occitana, mas que son nom es l'indici qu'una part limitada de la populacion occitana s'identifica a Occitània, mas en li donant un sens identitari e territorial desparièr dels pantaisses occitanistas. La possibilitat d'una republica occitanocatalana en cas d'independéncia de Catalonha Sud, mas segon una dinamica ont los araneses se distàncian del conflicte istoric entre Castelha e Catalonha; s'aquela republica existís un jorn, quin ròtle i auràn jogat los occitans d'Aran? Quand los occitanistas se parlan pas francés suls rets socials, la lenga nòstra es mai presenta sus Internet, e avèm quitament un jornadièr occitan en linha, Jornalet. Mas avèm perdut nòstre solet setmanièr de papièr, e fòrça nos demandam que servís d'aver un Ofici Public de la Lenga Occitana. L'occitan s'ensenha encara tròp pauc per que se garentisca sa subrevivéncia, amb de fòrtas inegalitats territorialas que son totjorn las meteissas. Enfin, l'occitanisme politic amassa pauc de mond, e aquel mond son fòrça devesits, e cadun amb son estrategia desparièra, al mièg d'una populacion occitana generalament indiferenta.
En qué servís de voler calcar sus Occitània de modèls que li correspondon pas? Corsega e Catalonha, mas caduna a son ritme, agisson coma nacions. Mas Occitània? Sens mespresar los que pensan qu'Occitània poiriá seguir las draias còrsa e catalana, Occitània a l'originalitat d'èsser estada una civilizacion abans de desvolopar un foncionament nacional. Repetiguèssem milanta còps a nòstres compatriòtas occitans que son occitans, seriá probable que capitèssem pas. Fa de temps que Mistral escriguèt dins la Cançon de la Copa que sèm una nacion, qual l'a cregut?
Non assagi pas de vos dire que quitetz de luchar, sèm obligats de luchar. Sens luchar, fa de temps que l'occitan seriá una lenga mòrta. Assagi de vos dire que nos cal trobar d'autras draias. Fa un mes, lausèri los curds e lor confederalisme democratic. Encara uèi, me pensi qu'es un modèl interessant. Pas exactament calcable, de tot segur, ça que la. Los curds poguèron desvolopar lor consciéncia de pòble en abséncia d'un estat pro estable e pro centralizat per los assimilar; l'ostilitat de cèrts pòbles vesins e de qualques estats autoritaris repressius a probablament mantengut una coesion malgrat las diferéncias lingüisticas intèrnas e l'espandida del vast territòri nacional. Aquò dich, contunhi de creire que lo confederalisme democratic auriá mai d'un avantatge. Abans de voler crear un estat uèi d'a fons quimeric, escometriam sus un afebliment dels estats, en particular sul que pertòca la màger part d'Occitània, lo francés, en prepausant d'autras formas de govèrn non centralistas, non chauvinistas, non autoritàrias, non sexistas, non racistas, non fanaticas, socialas, cooperativas, ecologistas, egalitàrias, distanciadas del capitalisme neoliberal que provòca la revòlta. Non s'impausariá pas pus l'uniformitat mas se cercariá la justícia, e enfin poiriam donar un sens a la convivéncia que revendicam de contunh. Abans de somiar una Occitània qu'auriá recuperat pertot la lenga occitana, cercariam de poder viure nòstra lenga e nòstra cultura amb de mond que partejan pas nòstras valors, dins lo respècte recipròc, en encoratjant lo dialòg e lo respècte democratic. Enfin, respondriam a las criticas dels gents que, malgrat que lor agrade pas l'estat francés, non vòlon pas una Occitània que ne seriá una còpia, e benlèu vendrián los qu'aiman pas los estats ni las identitats barradas ni las pàtrias.
T'aimi encara Occitània, mas puèi que t'aimi, te vòli non solament liura mas tanben justa. Perque sabi que la justícia te fa venir bèla e polida.
Fa d'annadas que las circonstàncias de ma vida personala m'an empench a m'engatjar per la libertat dels pòbles. Doni mon supòrt a la libertat de Corsega e de Catalonha, en particular, non solament pr'amor de las relacions especialas que teni amb aqueles territòris, mas tanben perque constati en aqueles dos pòbles una volontat de liberacion nacionala. Rèsti pas regularament en Corsega ni en Catalonha, mas se i a fòrça còrses e encara mai de catalans que se vòlon liberar dels quadres estatals ont se senton pas respectats, perqué los sostendriái pas? Filh de pènegre, soi conscient de las luchas dolorosas entre los pòbles, e del pes despietadós dels imperialismes que menèt dos rèireoncles mieus a luchar per l'independéncia d'Algèria mentre que la rèsta de la familha preniá lo camin de l'exilh.
Longtemps, totun, me considerèri pas occitan, e, tot comptat e rebatut, sabiái pas quitament res d'Occitània ni de sa lenga ni de sa cultura. En comprenent tot çò que l'estat francés e la consequenta alienacion familiala m'avián escondut e dissimulat, volguèri ragantar lo temps perdut. Alavetz, calquèri sus Occitània las luchas còrsas e catalanas, persuadit que lo pòble occitan se desvelhèra en pauc de temps a la plena consciéncia de se. Mas se pòt desvelhar un pòble se las circonstàncias istoricas, sociologicas e politicas o vòlon pas?
16 ans après, devi constatar que pas grand causa a cambiat. Una region "Occitània" qu'es en partida catalana, e que fa pas res d'important per la cultura occitana, mas que son nom es l'indici qu'una part limitada de la populacion occitana s'identifica a Occitània, mas en li donant un sens identitari e territorial desparièr dels pantaisses occitanistas. La possibilitat d'una republica occitanocatalana en cas d'independéncia de Catalonha Sud, mas segon una dinamica ont los araneses se distàncian del conflicte istoric entre Castelha e Catalonha; s'aquela republica existís un jorn, quin ròtle i auràn jogat los occitans d'Aran? Quand los occitanistas se parlan pas francés suls rets socials, la lenga nòstra es mai presenta sus Internet, e avèm quitament un jornadièr occitan en linha, Jornalet. Mas avèm perdut nòstre solet setmanièr de papièr, e fòrça nos demandam que servís d'aver un Ofici Public de la Lenga Occitana. L'occitan s'ensenha encara tròp pauc per que se garentisca sa subrevivéncia, amb de fòrtas inegalitats territorialas que son totjorn las meteissas. Enfin, l'occitanisme politic amassa pauc de mond, e aquel mond son fòrça devesits, e cadun amb son estrategia desparièra, al mièg d'una populacion occitana generalament indiferenta.
En qué servís de voler calcar sus Occitània de modèls que li correspondon pas? Corsega e Catalonha, mas caduna a son ritme, agisson coma nacions. Mas Occitània? Sens mespresar los que pensan qu'Occitània poiriá seguir las draias còrsa e catalana, Occitània a l'originalitat d'èsser estada una civilizacion abans de desvolopar un foncionament nacional. Repetiguèssem milanta còps a nòstres compatriòtas occitans que son occitans, seriá probable que capitèssem pas. Fa de temps que Mistral escriguèt dins la Cançon de la Copa que sèm una nacion, qual l'a cregut?
Non assagi pas de vos dire que quitetz de luchar, sèm obligats de luchar. Sens luchar, fa de temps que l'occitan seriá una lenga mòrta. Assagi de vos dire que nos cal trobar d'autras draias. Fa un mes, lausèri los curds e lor confederalisme democratic. Encara uèi, me pensi qu'es un modèl interessant. Pas exactament calcable, de tot segur, ça que la. Los curds poguèron desvolopar lor consciéncia de pòble en abséncia d'un estat pro estable e pro centralizat per los assimilar; l'ostilitat de cèrts pòbles vesins e de qualques estats autoritaris repressius a probablament mantengut una coesion malgrat las diferéncias lingüisticas intèrnas e l'espandida del vast territòri nacional. Aquò dich, contunhi de creire que lo confederalisme democratic auriá mai d'un avantatge. Abans de voler crear un estat uèi d'a fons quimeric, escometriam sus un afebliment dels estats, en particular sul que pertòca la màger part d'Occitània, lo francés, en prepausant d'autras formas de govèrn non centralistas, non chauvinistas, non autoritàrias, non sexistas, non racistas, non fanaticas, socialas, cooperativas, ecologistas, egalitàrias, distanciadas del capitalisme neoliberal que provòca la revòlta. Non s'impausariá pas pus l'uniformitat mas se cercariá la justícia, e enfin poiriam donar un sens a la convivéncia que revendicam de contunh. Abans de somiar una Occitània qu'auriá recuperat pertot la lenga occitana, cercariam de poder viure nòstra lenga e nòstra cultura amb de mond que partejan pas nòstras valors, dins lo respècte recipròc, en encoratjant lo dialòg e lo respècte democratic. Enfin, respondriam a las criticas dels gents que, malgrat que lor agrade pas l'estat francés, non vòlon pas una Occitània que ne seriá una còpia, e benlèu vendrián los qu'aiman pas los estats ni las identitats barradas ni las pàtrias.
T'aimi encara Occitània, mas puèi que t'aimi, te vòli non solament liura mas tanben justa. Perque sabi que la justícia te fa venir bèla e polida.
Jornalet es possible gràcias al sosten economic e jornalistic dels legeires e benevòls. Se lo podètz sosténer en venent sòci dels Amics del Jornalet o de l'Associacion ADÒC, o tot simplament en fasent un don, atal contribuiretz a far un mèdia mai independent e de melhora qualitat.
#24 Amagui pas res : vos mòstri que vos enganatz, e çò de qu'ai páur, es qu'aquò siá impossible.
#24 Perque negar que sètz la demostracion d'aquo en ensajant de vos amagar darrièr Quim Monzo, Schopenhauer o Jung ? Ensajatz de vos rassegurar de quicom ?
#17 Los vòstres prepauses me fan pensar al títol justament famós del grand Quim Monzò : el perqué de tot plegat. Aqueste "perqué", semblatz plan lo conéisser. E totun…
S'aquo vos agrada de pensar e de vos descriure a vos-meteis los occitanistas coma o fasètz, grand ben vos faga a vos tanben ! Mas coma o auriá fait remarcar Schopenhauer, de tot biais, qué que me'n diga o me'n raconte, çò que disi "lo mond" es ma representacion, la que me'n fau. E clar m'es aquí que la vòstra representacion non es la mieuna…
E non doblidetz jamai, vos tanpauc, qu'òm es totjorn lo colhon de qualqu'un mai. Sètz plan luènh de conéisser objectivament lo rapòrt de cada militant occitanista (e/o provençalista) a sa psiquèa, mas parlatz coma si lo contrari èra vertat, necessàriament, e per totes e cadun.
Non me permetrai, ieu, de parlar aquí pels autres militants, mas per çò que me concernís al mens, mai de dètz ans a trabalhar subre mon amna amb un psicanalista non a cambiat ges ni mica (ben al contrari) l'intensitat del mieu engatjament en favor de mas lenga e cultura causidas (mailèu qu'unas autras, impausadas d'endacòm mai per de rasons bufècas o racistas). Ni mai non m'a pas permés de trobar, pels non-militants, un discors capable de contrar l'utilitarisme panurgian del recors a una lenga oficiala exclusiva, dins un ambient cultural, politic e intellectual fondat sul refús sistematic de l'alteritat al dintre d'un espaci politic uniformista absurd, segur, pas talament poderó. E non, non ai pas trobat aqueste discors, a mon grand regret e, aiçò, independetament dels astres e malastres del mieu si prigond…
E non pensi que Carl-Gustav Jung el meteis l'auriá pogut trobar, aqueste discors, melhor que vos o ieu…
Lou tèste excelent per countengut. La lingo es inquèro bi artificialo, noti mè lei piejes formos, li barbarismes :
Blosa anecdòta, m'an empench, suls rets socials,
Merci d'aquel article qu'es mai prigound que pot sembla à primièro visto.
#20 "Coma farai a la fin de ma vida?"
Coma tu, me fotràn en ostal de retirada e escriurai de comentaris sus Jornalet tota la Santa jornada, se de braves afogats coma moussu Barcelona se bolegan encara lo cuòl per far viure nòstra lenga e prepausar de reflexion pertinentas mentre que los autres...
Vòstre comentari es a mand d’èsser validat. Per terminar lo procès de validacion, vos cal encara clicar sul ligam qu’anatz recebre per e-mail a l’adreiça qu’avètz indicada.
Escriu un comentari sus aqueste article
Senhala aqueste comentari