Opinion
Caleré ensenhar a debàter
Çò que repròchi mès a l’escòla, es d’ensenhar pas la cooperacion, la collaboracion. Au contra, l’escòla vòu pas que destriar los dròlles, per la competicion, entre los que seràn los miaires de la societat de deman e los que seràn los executants. Trabalha ende conservar la ierarquia. Sèm totis dejà estats jutjats sus nòsta capacitat a recitar lo teorèma de Talès que’ns servirà pas jamès, e degun nos muishèc pas com realizar un projècte amassa, s’escotar, se comprénguer, trabalhar en armonia, çò que hèm gaireben cada jorn.
La resulta se vei dens lo biaish qu’an lo monde de discutir. Au lòc d’escotar çò que ditz l’aute, de l’analizar, d’ensajar de comprénguer son problèma e d’i portar una responsa, sèm tostemps dens la competicion (com nos ensenhèn a l’escòla) e nos sembla que cau “ganhar” lo debat e tot botar son “adversari” K.O.
Me soi trobat recentament tres còps davant exemples atau.
Lo purmèr èra pendent una discutida en Jordania entre esperantistas suu tèma de la patz dens l’Orient mejan. Quan Anna Löwenstein, una britanica que’s definís era medisha coma “jusiva seculària” pausèc LA question mès importanta, de saber: “De qué caleré hèr ende portar una solucion progressista e pacifica a la situacion qu’a tròp durat? “, nada responsa i estoc pas portada.
La question èra destinada aus israelians presents. Au lòc de soscar a çò que caleré hèr ende tornar trobar la patz, an pas qu’explicat que la volèvan portar eths, mes que los palestinians ac volèvan pas, en tot balhar fòrças exemples. Quitament s’unas personas (de las qualas jo) les tornèn pausar la question en insistir suu hèit qu’èra LA clau deu problèma, son demorats dens una pausicion de critica de cap aus autes belligerants.
Lo dusau cas estoc dambe un francés que demòra en Alemanha. Èra lo jorn quan Emmanuel Macron devèva parlar au finestron ende hèr sas perpausicions après lo “gran debat”, abans que lo huec d’una catedrala anullèsse lo devís presidenciau. Ma question èra totun simplassa: “De qué pòt perpausar Macron ende sortir de la crisi politica? “
Mon interlocutor responoc pas. Sentissèvi que’s portava pas los Gilets Jaunes dens lo còr, es evident. Mes s’es acontentat de’us criticar, en tot comparar la situacion dambe Alemanha, en particular la de las retiradas. Ensagèi tres còps de’u tornar miar a la demanda, mes aquò atenhoc pas son cervèth. Èra complètament incapabla de formular la debuta d’una idèa de solucion de sortida de crisi. Los Gilets Jaunes avèvan tòrt, es tot.
Lo tresau còp, parlavi de la situacion en Polonha e de la politica deu govèrn. A un moment, digoi la frasa: “Polonha a un govèrn poirit (desencusatz, es de lengatge parlat) mes an baishat o van baishar l’edat de la retirada dinc a 60 ans”. End’una hemna presenta, lo hèit de trobar quicòm de positiu ad aqueste govèrn hasèva de jo solide un dangerós fondamentalista catolic, a maugrat de la debuta de la frasa.
Me demandèc, escandalizada, com podèvi díser aquò lavetz que los “drets de las hemnas” èran “grèvament miaçats”. Purmèr estoi susprés, puèi comprenoi que se tractava de las miaças suu dret a l’avortament. Estoc fòrça complicat de l’explicar que, se lo govèrn es vertadièrament “poirit” (èra un resumit lèu lèu hèit), miaçar lo dret a l’ortada es pas bon, mes baishar l’edat de la retirada es meslèu bon e que, fin finala, i a pas nat rapòrt entre las duas causas.
Èra tròp tard, m’avèva classificat com enemic que calèva combàter ideologicament.
Pas nada solucion ende la patz en Palestina, pas nada sortida de crisi politica, pausicion trencada sus un govèrn, ne sèm bloquejats aquiu dessús. Tot es blanc o negre. Es benlèu l’escòla que’ns a après aquò.
Estranhament, es pas vist encara l’idèia d’ensenhar la cooperacion dens la refòrma Blanquer sus l’educacion.
La resulta se vei dens lo biaish qu’an lo monde de discutir. Au lòc d’escotar çò que ditz l’aute, de l’analizar, d’ensajar de comprénguer son problèma e d’i portar una responsa, sèm tostemps dens la competicion (com nos ensenhèn a l’escòla) e nos sembla que cau “ganhar” lo debat e tot botar son “adversari” K.O.
Me soi trobat recentament tres còps davant exemples atau.
Lo purmèr èra pendent una discutida en Jordania entre esperantistas suu tèma de la patz dens l’Orient mejan. Quan Anna Löwenstein, una britanica que’s definís era medisha coma “jusiva seculària” pausèc LA question mès importanta, de saber: “De qué caleré hèr ende portar una solucion progressista e pacifica a la situacion qu’a tròp durat? “, nada responsa i estoc pas portada.
La question èra destinada aus israelians presents. Au lòc de soscar a çò que caleré hèr ende tornar trobar la patz, an pas qu’explicat que la volèvan portar eths, mes que los palestinians ac volèvan pas, en tot balhar fòrças exemples. Quitament s’unas personas (de las qualas jo) les tornèn pausar la question en insistir suu hèit qu’èra LA clau deu problèma, son demorats dens una pausicion de critica de cap aus autes belligerants.
Lo dusau cas estoc dambe un francés que demòra en Alemanha. Èra lo jorn quan Emmanuel Macron devèva parlar au finestron ende hèr sas perpausicions après lo “gran debat”, abans que lo huec d’una catedrala anullèsse lo devís presidenciau. Ma question èra totun simplassa: “De qué pòt perpausar Macron ende sortir de la crisi politica? “
Mon interlocutor responoc pas. Sentissèvi que’s portava pas los Gilets Jaunes dens lo còr, es evident. Mes s’es acontentat de’us criticar, en tot comparar la situacion dambe Alemanha, en particular la de las retiradas. Ensagèi tres còps de’u tornar miar a la demanda, mes aquò atenhoc pas son cervèth. Èra complètament incapabla de formular la debuta d’una idèa de solucion de sortida de crisi. Los Gilets Jaunes avèvan tòrt, es tot.
Lo tresau còp, parlavi de la situacion en Polonha e de la politica deu govèrn. A un moment, digoi la frasa: “Polonha a un govèrn poirit (desencusatz, es de lengatge parlat) mes an baishat o van baishar l’edat de la retirada dinc a 60 ans”. End’una hemna presenta, lo hèit de trobar quicòm de positiu ad aqueste govèrn hasèva de jo solide un dangerós fondamentalista catolic, a maugrat de la debuta de la frasa.
Me demandèc, escandalizada, com podèvi díser aquò lavetz que los “drets de las hemnas” èran “grèvament miaçats”. Purmèr estoi susprés, puèi comprenoi que se tractava de las miaças suu dret a l’avortament. Estoc fòrça complicat de l’explicar que, se lo govèrn es vertadièrament “poirit” (èra un resumit lèu lèu hèit), miaçar lo dret a l’ortada es pas bon, mes baishar l’edat de la retirada es meslèu bon e que, fin finala, i a pas nat rapòrt entre las duas causas.
Èra tròp tard, m’avèva classificat com enemic que calèva combàter ideologicament.
Pas nada solucion ende la patz en Palestina, pas nada sortida de crisi politica, pausicion trencada sus un govèrn, ne sèm bloquejats aquiu dessús. Tot es blanc o negre. Es benlèu l’escòla que’ns a après aquò.
Estranhament, es pas vist encara l’idèia d’ensenhar la cooperacion dens la refòrma Blanquer sus l’educacion.
Jornalet es possible gràcias al sosten economic e jornalistic dels legeires e benevòls. Se lo podètz sosténer en venent sòci dels Amics del Jornalet o de l'Associacion ADÒC, o tot simplament en fasent un don, atal contribuiretz a far un mèdia mai independent e de melhora qualitat.
Adieu,
Mantuns còps me soi trucat al meteis fenomèn, sens capitar de me far ausir,comprene.
Me soi trobat una mena d'explicacion benlèu garrèla. Es basada sus l'instint gregari. Disèm que la populacion pòt se sompartir en 4 , 5 grops politics de la drecha extrèma a l'esquèrra extrèma. Totes sèm somés al banh mediatic dins la rega ortodoxa de l'OTAN e de las leis del mercat. Un sistèma electoral astuciós permés a la borgesiá nauta de servar lo poder ambe 30% dels votants (a pro pena), fòrça alunhada de la majoritat.
Es evident per totes que las cadenas de télé mestrejan plan la manipulacion, e que la borgesiá Nauta a pas besonh de polícia normalament, per servar lo poder. Aprèp los GJ van votar qualquas leis de mai per adaptar la democracia coma dison.
Los òmes an besonh de s'identificar a un grop, e dedins cada grop gaireben cada persona coneis las linhas politicas corrèctas , las bòlas.
-ex imaginem un sòci del FN que ditz en plena amassada que sens los jogaires negras, França seriá pas campiona del mond...
-ex imaginem un sòci del LREM dire, "cal augmentar la paga per far virar l'economia"
- ex un sòci de FI dire que trabalhar fins a 65 ans farà baissar lo caumatge dels joves.
òm poirà contunhar ambe totes los autres del meteis biais.
Ieu cresi que son las cadenas de télé que barran la possibilitat de discutidas dubèrtas e crèan las cristalisacions dins d'actituds geladas. Que mai de 60% de la populacion se tròba marginalizada e mespresada.
Tot aquò fa, me sembla que sèm completament venguts conformistas e que cadun ten son pichòt libre roge, comprés los que se pretendon del centre, e son mai que los autres, acarnassits a defendre "lor sens de la mesura"
L'esperanto, lenga binària propícia al maniqueïsme ?
L'esperanto forma la mitat de son lexic per la negacion de son contrari..
Aital varma fai caud, quand malvarma fai freid...
Ensenhar la cooperacion a l'escòla? Del temps luenchenc ont èri ensenhaire de licèu, i aviá de dispositius per permetre als escolans de trabalhar e recercar amassa en grop amb un raportaire que fasiá la sintèsi. Lo problèma èra que maites ensenhaires cresián pas a l'utilitat del trabalh comun e que los escolans que volián pas res fotre comptavan sul raportaire per far lo trabalh a lor plaça. Sèm dins une societat individualista e competitiva e l'escòla es pas que son rebat.
Un esser uman a un sentiment, de las emocions e quò lo rend unic dins l'univers coma a l'escòla.
Dempuei 2000ans vivam sos lo renha daus imperadors romains; bastir un poder que profita a una ponhada e maintener lo reste de la populacion dins l'esclavatge. Tot es fach per aquò : de las asseguanças, en passar per las bancas, las multinacionalas, l'educacion , lo sistem financier, e aura los medias. Chacun dins son confòrt moral e materau. Lòr balharem daus juòcs e una cultura pervertida per lo amusar.
Vòstre comentari es a mand d’èsser validat. Per terminar lo procès de validacion, vos cal encara clicar sul ligam qu’anatz recebre per e-mail a l’adreiça qu’avètz indicada.
Escriu un comentari sus aqueste article
Senhala aqueste comentari