capçalera campanha

Opinion

A prepaus de l'occitan estandard

Si Jacme, que viu dempuèi totjorn a Casals (Boriana), que lo papet parlava l’occitan de Casals, comença de parlar l’occitan estandard amb sos mainatges, aquò significarà qu’aurà pas res comprés au sens pregond del combat occitanista
Si Jacme, que viu dempuèi totjorn a Casals (Boriana), que lo papet parlava l’occitan de Casals, comença de parlar l’occitan estandard amb sos mainatges, aquò significarà qu’aurà pas res comprés au sens pregond del combat occitanista
Legissi lo Jornalet dempuèi sa creacion e soi totjorn estonat de legir las reaccions afogadas cada còp qu’es question de l'occitan estandard.
 
Pasmens, los enjòcs son clars: totas las lengas d’estat an un estandard. Mai encara, totas las lengas escrichas de granda difusion an un estandard. Quand l’IEO nacional fa un comunicat es escrich dins un occitan estandard. Mas s'un aborigèn escriu un tèxte dins sa lenga que difusarà a 10 amics, crèa tanben un estandard de fach. E, s'un jorn, un organisme estatal occitan publica una lei, aquesta serà escricha en occitan estandard, pas en 350 dialectes e sosdialèctes. O alara, podètz far coma los romanches, en Soïssa, quand fan un libre lo publican en 5 exemplars, un per cada dialècte! Dempuèi los ans 1980 i a un estandard romanch, lo Rumantsch Grischun, mas i a encara quauques reflèxes provincialistas e l’estandard es pas totjorn utilizat de biais senat, dins la foncion qu’es la sieuna.
 
Per çò que la primièra question de se pausar es: perqué l’occitan estandard? Perqué far un estandard per ço que i a un fum de dialectes intercomprensibles?
 
Per de rasons de facilitat. Pas res mai!
 
Ai pas jamai legit un metòde d’aprendissatge d’occitan; ça que la, imagini que i a pas un metòde per dialècte. L’occitan emplegat dins aquestes metòdes es doncas ja un estandard.
 
L’occitan estandard a de foncions ben precisas: exprimir tot çò qu’es nacional, interdialectal e “despersonalizat”. Domergue Sumien a ben definit lo concèpte ja e soi d'acòrdi amb el.
 
Ça que la, l’estandard a pas de s'apropriar d’autras foncions. Subretot de foncions egemonicas. Per exemple: a la (futura) escòla occitana de Chaucinac es pas l’occitan estandard que serà parlat per la regenta mas lo dialecte auvernhat de Mauriagués, lo dialecte del papet, l’occitan que parlan los locutors natius de Chaucinac. Es que l’esséncia de nostre combat es pas de salvar une lenga. Non pas! L’esséncia, lo sens prigond, de nòstre combat es de far tornar descobrir lor identitat prigonda al monde del país. De “desalienizar” lo país. Cresi qu’es aquò lo sens del libre de tria d’Eric Fraj Quin occitan per deman?, en tot cas.
 
De segur, tot aquò, empacha pas de faire descobrir als dròlles los autres dialectes occitans per mejan de libres e enregistraments. Per exemple, dins mon escòla Diwan de la Granda Seccion enlà i a una vertadièra educacion a la pluralitat intèrna amb d'enregistraments que los mainatges acòstan cada jorn jos forma ludica. E pasmens la lenga de l’escòla es lo breton vannetés (un dialècte a part, un pauc coma vòstre gascon).
 
Segurament, dins l’encastre de l’escòla, l’estandard a son utilitat: los libres de matematicas, de sciéncias, los manuals son escriches en estandard. Mas l’estandard, aquí, a pas qu’una foncion utilitària.
 
Utilizam l'estandard tanben per totas las campanhas d’afichatge nacionalas. Per promòure los corses de breton o per de messatges mai politics.
 
L’estandard e los dialèctes son complementaris, de tot biais. E lo desvolopament d’un estandard s’apària amb lo desvolopament social d’una lenga que passa de la lenga del vilatge a la lenga d’una nacion modèrna. E dins totas las nacions modèrnas i a (encara) los “sedentaris” e los “nomadas”. Imaginatz quauqu’un que nais en Arièja d’un paire gascon e d’una maire de Gap que parlavan pas la lenga (pas d’afècte doncas ligat a la lenga). A 10 ans, se muda a Orlhac, puèi a Nimes. A 20 ans, es estudiant a Marselha, puèi a Tolosa ont descobrís l’occitanisme. L’ome s’establís un jorn a Bordèu amb sa familha mas la vida es encara longa... atal va la vida modèrna.
 
Quin occitan parlarà fin finala? Un occitan estandard, de segur. Es la vida que li aurà impausat un occitan estandard. Se lo movement occitanista li prepausa una solucion clara, scientifica, amb un fum de libres escriches en estandard, causirà l’occitan que va amb son nomadisme. Si que non, bricolarà son estandard sieu amb sas causidas personalas.
 
En revenge, se Jacme, que viu dempuèi totjorn a Casals (Boriana), que lo papet parlava l’occitan de Casals, comença de parlar l’occitan estandard amb sos mainatges, aquò significarà qu’aurà pas res comprés au sens prigond del combat occitanista.
 
 
 
 


abonar los amics de Jornalet
 

Jornalet es possible gràcias al sosten economic e jornalistic dels legeires e benevòls. Se lo podètz sosténer en venent sòci dels Amics del Jornalet o de l'Associacion ADÒC, o tot simplament en fasent un don, atal contribuiretz a far un mèdia mai independent e de melhora qualitat.

Bandièra05 1180x150: SIDILLÀ

Comentaris

Mèfi! 31
28.

Estandard e consonantas doblas
L'escritura predictiva del tauleton me dobla las consonantas coma en francés, e me cal picar en fòrça.
Al revèrs, trapi le problèma ambel quite francés, encara qu'a Tolosa, se "gemina" fòrça...
Un estandard general se deuria d'èsser representatiu de la diversitat, es a díser èsser dialectalament flexible. Exemple: la L dobla LL latina sièc pas la medeissa realizacion que la L simpla, segond le dialècte (de véser le gascon, le cevenol...).
Amb' aquò, un estandard modèrne pòt tanplan se sèrrar mai de la grafia latina dominanta dins le monde, franc en espanhòl o en catalan...

  • 3
  • 1
Mandrin Al levant
27.

N° 27 Domergue Sumien Ais de Provença
14 d'agost 2012 11.30h

La modèstia, la cortesiá e lo respècte devèrs los autres parlanges son de qualitats necessàrias... que mancan encara a certans occitanistas.
Cal respectar los autres coma volèm que los autres nos respècten.

  • 6
  • 11
Mandrin Al levant
26.

Fabien Lecuyer
Dimècres, 5.12.2018 03h00
DECEPCION

Entre autres comentaris :
Comentari n°4. Domergue Sumien
5 de decembre 18.38h
Lo purisme e lo sectarisme son enemics de l'eficacitat politica.

  • 5
  • 11
Mandrin Al levant
25.

J'ai rarement obtenu de Monsieur Sumien de réponses argumentées (ou de réponses, tout court) à mes commentaires : plutôt des silences ou bien des réponses... re-laxatives (conférer, en l'occurence, mon commentaire n°4 et sa réponse n°15).

Alors, perso, j'attends le jour où je pourrai le rencontrer (s'il organise des débats publics autour de ses visions et projets en linguistique... "standard", vous me suivez). J'espère véritablement l'avoir face à moi, un jour, et l'interroger publiquement à la fin de l'une de ses conférences (puisque "tenir sa position" demande un certain courage). Car il n'est guère visible et audible (je le déplore) dans le foisonnement de manifestations occitanes en tous genres : tout le contraire de la démocratie de proximité...

J'attends donc (avec d'autres lecteurs et commentateurs, je l'espère) une liste de ses prochaines dates d'apparition. Qu'il n'hésite pas à les communiquer, le blog restant ouvert 24h/24h. Je l'en remercie par avance.
Par ailleurs, j'invite les lecteurs et commentateurs de Jornalet à relayer et à appuyer ma demande.

  • 10
  • 11
Lo raiòu Cevenas
24.

#16 M'agrada vòstre comentari, "Mèfi". Bien sentit. Bien vist. Bien formulat. Mès lo sens de la democracia espèra mai qu'un article de fons sus aquesta problematica : esija l'organizacion d'acampadas dinc las vilas gròssas e mejanas d'Aucitania, de desbats publicas emb de totas las associacions militant per l'Òc, emb dau mai de locutors e de monde pertocats per nòstra causa.
Sans aquò, sans pedagogia, sans presentacion clara de la pretenduda necessitat d'un estandard, sans argumentacion, sarà pas qu'un projèct virtuau, empausat a la molonada per una minoritat de decideires autoproclamats.

Tota persona amorosa de la democracia e de la democracia lenguistica non pòt creditar un projèct que non siágue estat detalhat pièi discutit avans sa mesa en òbra.
França nos empausèt de nos denegar. Se ara, Aucitania nos aublija de nos travestir ? I sèm pas pus !
Esigem de "faire lenga" collectivament. Aquò's dinc l'òrdre naturau de las causas.

Associatius, escrivètz au sénher Sumien per esigir tot aquò.
Per lo respèct de nòstra Istòria ! Per la democracia ! Per nautres ! Per nòstres enfants !

  • 8
  • 8

Escriu un comentari sus aqueste article